Paard Master overgedragen aan Maxima manege

Kiwanis brengen Prinses Máxima Manege een therapie paard

Afgelopen week kreeg de Prinses Máxima Manege in Den Dolder bezoek van drie Kiwanis clubs: Hilversum-Baarn, Laren en ’t Gooi. Ze hadden gehoord dat kinderen met een beperking uit vrijwel het hele Gooi daar geholpen worden met paardrijden. En dat er grote behoefte was aan een nieuw paard.

Onder het genot van een kopje tomatensoep en broodjes gemaakt door de dagbesteding, vertelde Jenneke Nijhof, de bedrijfsleider van de manege, over de organisatie en bezieling van de Prinses Máxima Manege.

“Een paard brengt deze kinderen waar ze zelf niet kunnen komen”

Bij de Prinses Máxima Manege rijden wekelijks 440 ruiters. Tweederde daarvan zijn ruiters met een verstandelijke of psychische beperking. Juist aan deze mensen geeft een paard rust, evenwicht en vooral zelfvertrouwen.

Goede paarden voor deze mensen zijn moeilijk te vinden: ze moeten rustig zijn in het hoofd,  hun berijder heel goed aanvoelen en zich aan de verschillende berijders aanpassen.

Dat vraagt veel van de vierentwintig paarden die de manege rijk is. Het is zowel fysiek zwaar voor de paarden, als ook mentaal. Daarom mogen deze paarden met pensioen als ze 18 jaar zijn.

De manege ontvangt – vreemd genoeg - geen subsidies van de gemeente of de overheid. Voor de aanschaf van nieuwe paarden is ze geheel afhankelijk van giften en schenkingen.

“Superblij met Master”

Kiwanis heeft met verschillende activiteiten geld bijeen verzameld en de Prinses Máxima Manege gevraagd een goed paard te zoeken voor kinderen met een beperking. Na een lange zoektocht is Master gevonden – een prachtige, tienjarige witgrijze schimmel die heel open en alert is naar mensen toe. Na uitgebreide keuring is Master goed bevonden en mede dankzij Stichting Het Gehandicapte Kind kon tot aanschaf worden overgegaan. Zij verhoogden het bedrag van de Kiwanis met 25%.

Afgelopen woensdag was de officiële overhandiging. De Kiwanis clubleden brachten Master gezamenlijk naar de rijbak en daar werd hij officieel aan Jenneke Nijhof overhandigd door Reinier van Dehn van Kiwanis Hilversum-Baarn.

Jenneke: “Wij zijn superblij met Master. Hij heeft precies de goede leeftijd en onze kinderen zullen hier nog minstens acht jaar veel plezier mee beleven. Zoiets krijg je niet iedere dag!”

/imagecache/lg/uploads/2022/04/master-tom.jpg

Deel deze post