Nieuwe rolstoelbus voor Kinderdorp De Glind

Kiwanis Club Hilversum-Baarn leverde bijdrage via twee golftoernooien

Tijdens een feestelijke bijeenkomst onthulden de kinderen van Q Dreams in De Glind de nieuwe rolstoelbus. Hiermee kunnen kinderen met een meervoudige handicap gemakkelijker deelnemen aan activiteiten binnen en zeker buiten het jeugddorp. Deze bus werd na voorbereidingen van 3 jaar mogelijk door bijdragen van verschillende organisaties, onder andere Kiwanis Club Hilversum-Baarn.

/imagecache/lg/uploads/2020/07/20200703-151006290-ios.jpg

Aan de onthulling, die door de kinderen samen werd gedaan, ging een lang traject vooraf. Penningmeester van Q Dreams, Joost Oolders, gaf aan dat het een grote wens was van het huis met verschillende gehandicapte kinderen zich beter en gemakkelijker te kunnen bewegen in de maatschappij en mee te doen met activiteiten die ook andere kinderen uit het dorp doen. “Dat was altijd best een geregel, omdat het meenemen van kinderen in een rolstoel moeilijker gaat dan in een reguliere bus.” Een kind van hemzelf is gehandicapt, dus hun eigen bus werd vaak gebruikt. “Dan ben je afhankelijk of wij er zijn. Of dat we van iemand anders een bus kunnen lenen. Daardoor kregen we de wens om een eigen bus te realiseren voor het huis.”

Golfers

Behalve door Kiwanis Hilversum-Baarn leverden ook onder andere NSGK en Stichting Gehandicaptenvervoer Barneveld een bijdrage – net als Ford dealer Broekhuis uit Amersfoort. Opvallend was wel dat deze bus bij elkaar werd ‘gespeeld’, omdat Kiwanis Club Hilversum-Baarn en Old Grand-Dad golfers (onderdeel van de Nederlandse Golf Federatie) zich op sportieve wijze hebben ingezet. Van de Kiwanis Club werd de opbrengst van twee golftoernooien bestemd voor deze bus. Hans Hermans van Kiwanis Hilversum-Baarn merkte op: “Het is enorm leuk met golfen het geld bij elkaar te brengen!”

Praktisch

Mede-initiatiefnemer van Q Dreams, Quirine Stinga, vertelde dat in de bus verschillende praktische toepassingen zijn verwerkt. Zo zijn voor een goede toegankelijkheid aan allebei de zijden een schuifdeur gemonteerd. “Dat kan gemakkelijk maar heel weinig bussen hebben dat”, lichtte ze toe. Ook is een hoog plafond gemaakt zodat de toegang naar achteren gemakkelijk is. Er kunnen drie kinderen in rolstoelen worden meegenomen, samen met drie begeleiders. De rolstoelen kunnen flexibel worden vergrendeld op rails die vergelijkbaar zijn met de stoelrails in vliegtuigen.

Nieuwe avonturen

Een vrolijke bestickering op de zijkanten en achterkant van de bus maakt duidelijk dat de inzittenden nieuwe avonturen zoeken. “De kinderen gaan met de bus naar het zwembad, naar school maar ook bijvoorbeeld naar musea of andere mooie plaatsen. We verzinnen steeds weer nieuwe bestemmingen om de kinderen te laten genieten”, gaat Quirine verder. Tijdens de middag werd al gebrainstormd over mogelijke activiteiten die in de agenda een plaats kunnen vinden. Een ding is duidelijk: de bus zal dankbaar gebruikt gaan worden!